Pyöränkumin paikkaaja -blogi: Ryhmäajossa jokaisella on roolinsa

Jari_Maaranen_300x200Viimeksi 15-vuotiaana pyöränkumin vaihtanut lakimies Jari Maaranen ryhtyy hyväntekeväisyyspyöräilyn huoltomieheksi ja bloggaa homman etenemisestä, treenaamisesta ja aikanaan itse pyöräilystä.

Team Rynkeby on siirtynyt sisältä ulos. Ryhmälenkkejä on takana jo muutamia ja vauhti kiihtyy kohti kesää. Pyöränkuminpaikkaaja on tähän saakka saanut tyytyä huoltajan rooliin eli rouvan kärräämiseen ryhmälenkin aloituspaikalle. Sinne olen rouvan monta kertaa jo jättänyt, ja aina se löytää kotiin!

Team Rynkebyn Helsingin tiimi ajaa kahdessa 20 pyöräilijän ajotiimissä. Ajoryhmän herra ja hidalgo on ryhmänjohtaja. Hänen sanansa on ajoryhmässä laki.

Jokaisessa ajoryhmässä on vetotiimi, jonka tarkoitus on nimensä mukainen. Veto ajaa ryhmän kärjessä, halkoo tuulta ja huolehtii ryhmän etenemisestä sovitulla vauhdilla. Navitiimi suunnittelee ajoreitin ja vastaa ajon aikana reitillä pysymisestä. Jää nähtäväksi, onko ryhmän navivastaava aina kartalla. Perille silti päästään, mutta kilometrejä voi kertyä enemmän. Ajoryhmissä on myös lääkäri- ja ensihoitoammattilaisia medic-tiimissä.

Edellisten jälkeen ryhmässä on niin kutsuttu aurinkokansi, jossa ajavat pyöräilijät pääsevät nauttimaan hieman enemmän ryhmän eduista eli peesauksesta. Ryhmän perää pitää luonnollisesti perämies, jonka rooli on paitsi haastava myös mielenkiintoinen. Jos jonkun ajo keskeytyy esimerkiksi rengasrikon vuoksi, ajoryhmä jatkaa hitaammalla vauhdilla ja pyörän pikahuollon jälkeen perämies vetää pyöräilijän takaisin ajoryhmään. Tässä kohtaa pyöränkuminpaikkaajankin rooli on aika kriittinen, ettei kirittävää matkaa kerry liian paljon. Pyörään tosin vaihdetaan matkan varrella vanne renkaineen ja paikkaukset katsotaan vasta illalla ajo jälkeen.

Käsimerkit sallittuja

Tässä vaiheessa kevättä ajotreeneissä ajetaan hieman eri rooleissa ja kaikki pääsevät halutessaan kokeilemaan esimerkiksi vetoa. Tiimin kapteenit ovat tehneet alustavan roolituksen kullekin ajajalle ja treenien myötä paikat vahvistuvat. Vielä on pari kuukautta aikaa hioa ryhmäajoa, joka on useille ajajille täysin uusi juttu.

Erittäin kriittistä ryhmäajamisessa on sisäinen viestintä. Ajon aikana viestitään käsimerkeillä ja huutamalla, jotka jokainen toistaa seuraavalla. Ajatus on vähän sama kuin lapsena leikityssä rikkinäisessä puhelimessa, paitsi tästä on leikki kaukana. Kuopat, railot, hidastukset, vastaantulijat, esteet ja sirpaleet on viestittävä selvästi ja kuuluvasti eteenpäin, myös takaa eteen.

Tiimimme osallistuu vielä ennen Pariisiin lähtöä Giro d’Espoo ja Pirkan Pyöräily -pyöräilytapahtumiin. Näissä huoltokin on mukana, ja pääsemme treenaamaan omaa tehtäväämme Tour de Parisilla.

P.S. Minäkin olen kokeillut pienryhmäajoa kahden hengen ryhmässä. Voinette arvata, kuka se toinen on. On ollut luultua hankalampaa pysytellä toisen perässä noin pyörän mitan päässä. Varsinkin kun lähdetään ajamaan rapsakkaa alamäkeä. Mutta luottamusta peliin niin kyllä se siitä – ehkä sitten ensi vuonna.

Team Rynkeby Helsinki ottaa tuntumaa ryhmäajoon.

Team Rynkeby Helsinki ottaa tuntumaa ryhmäajoon.

Ryhmäkuvaan muodostuminen onnistuu jo loistavasti!

Ryhmäkuvaan muodostuminen onnistuu jo loistavasti!