Suomen ensimmäinen nettikaupan kanta-asiakasjärjestelmä Bonusway avattiin vuonna 2011. Pari vuotta myöhemmin nuoret yrittäjät osallistuivat Leijonan luola -tv-ohjelmaan, ja lähtivät kotiin 75 000 euron pääomasijoituksen kanssa.
Kanta-asiakasohjelmista on tullut suosittuja, sillä kuluttajat saavat niistä selvää rahaa esimerkiksi nettikaupoissa tekemistään ostoksista ja hotellivarauksista. Kun ostaja klikkaa verkkokauppaan Bonuswayn sivulta, verkkokauppa maksaa tehdyistä ostoksista myyntipalkkion ja Bonusway jakaa tämän myyntipalkkion käyttäjilleen bonuksen muodossa.
Palveluita käyttävät erityisesti 20–35 -vuotiaat naiset, joita houkuttelee käyttäjiksi usein palvelusta löytyvien muodin ja kauneuden verkkokauppojen suuri määrä. Eniten bonuksia maksetaan kuitenkin paljon matkaileville.
Bonusway on kasvuyritys ja toteuttanut kasvustrategiaansa myös yritysostoin, viimeisimpinä hankintoina olivat hollantilainen Shopkorting.nl sekä ruotsalainen Cashbackshopping.se. Yrityksellä on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti noin viisi miljoonaa käyttäjää ja Suomen lisäksi se toimii 16 eri maassa.
Yrityskaupat voivat olla monimutkaisia kokonaisuuksia, jotka vaativat juristilta neuvottelutaitoja ja projektinjohtoa. Lexia on avustanut Bonuswayta sen yritysostoissa.
”Yritysostot ovat monivaiheisia prosesseja, jotka on hyvä viedä läpi nopeasti, mutta jämäkästi. Lexian kanssa on ollut hyvä tehdä töitä – asiat sujuvat nopeasti ja päämäärätietoisesti ratkaisuja hakien”, toteaa yksi Bonuswayn perustajista Lasse Järvinen.
Yritysostojen lisäksi Lexia on avustanut Bonuswayta muun muassa rahoitusjärjestelyissä ja optio-ohjelman kehittämisessä.