Suomalainen tilitoimisto Talenom helpottaa yrittäjien arkea helppokäyttöisillä sähköisillä työkaluilla sekä pitkälle automatisoiduilla palveluilla. Talenomin kohdemarkkina on ollut pääosin keskikokoiset pk-yritykset, mutta nyt yritys on tehnyt avauksen pienyrittäjille kehittämällä skaalautuvan TiliJaska-tuoteperheen. Kirjanpitojärjestelmän lisäksi Talenom Onlinen sekä TiliJaskan asiakkaille tarjotaan nyt myös kattavat maksamisen palvelut, mukaan lukien maksukortit ja IBAN-tilit.
EU:n maksupalveludirektiivi PSD2 mahdollistaa uusia palveluita pankkien avaamien rajapintojen päälle. Samanaikaisesti markkina on kehittynyt ja kansainvälistynyt voimakkaasti, ja erilaiset kahden tai useamman palveluntarjoajan yhteistyönä toteutetut palvelukonseptit ovat yleistyneet. TiliJaska on erinomainen esimerkki innovatiivisesta palvelusta, joka hyödyntää tätä kehitystä tarjotakseen yrityksille uudenlaisia ja helppokäyttöisiä palveluita.
”Uskomme, että voimme pankkialan uuden haastajan asemassa hyödyntää pitkää kokemustamme pienyritysten parissa ainutlaatuisella tavalla. Tee-se-itse kirjanpitojärjestelmä, pankkitili ja tarvittaessa maksulliset lisäpalvelut aina tilinpäätökseen asti onnistuu nyt ensimmäistä kertaa yhden alustan tarjoamana, mikä toimii kaiken lisäksi ns. Freemium-periaatteella. TiliJaskan perusversio on ilmainen, mutta maksulliset tilitoimistopalvelut ovat tarvittaessa erittäin lähellä. Suosittelen jokaista yrittäjää kokeilemaan, sillä se ei maksa mitään, kannustaa TiliJaskan konseptista vastaava liiketoimintajohtaja Miikka Hätälä.
TiliJaska-palvelun ensimmäinen versio julkaistiin lokakuussa 2020 ja ja tilit ja kortit sisältävä 1.0-versio on nyt julkaistu.
Lexia on tukenut TiliJaskaa erityisesti maksupalveluihin liittyvissä juridisissa erityiskysymyksissä, mutta myös sopimusjuridiikassa, rahanpesun estämisen prosessien käyttöönotossa sekä vakuutusasioissa.
Client manager, Senior Associate Anna Huuskosen ydinosaamista ovat maksamisen ekosysteemi ja uudet maksupalvelut, joten TiliJaskan asiakkuus on hänelle erittäin mielenkiintoinen.
”TiliJaskan kanssa saan syventyä maksupalveluihin liittyvään erityisosaamiseeni. Käymme aktiivista keskustelua pankkien ja Finanssivalvonnan kanssa muun muassa rajapintojen käytöstä. Olemme kaikki uusien asioiden äärellä ja luomme tulkintoja PSD2:sta – tämä on erittäin mielenkiintoista myös oman osaamiseni kannalta”, Anna sanoo.
TiliJaskalla on kunnianhimoisia tulevaisuudensuunnitelmia pankkipalveluista, laajentumisesta sekä kansainvälistymisestä. Lexia on mukana TiliJaskan kasvutarinassa muun muassa tukemalla tarvittavissa viranomaisprosesseissa sekä kumppaniverkoston luomisessa Ruotsiin, johon TiliJaska suunnittelee laajenevansa seuraavaksi jo vuoden 2021 kuluessa.
”Hankkeen lakitarpeet ovat olleet poikkeukselliset ja juridinen neuvonta on ollut ydinosaamista toimivan yhtälön rakentamiseksi näinkin syvälle fintech-maailman syövereihin. Tulemme tilitoimistomaailmasta, joten lähtötiedot eivät ole olleet järin korkeat. Olemme saaneet jo pitkään kaiken tarvittavan avun Lexialta. Yhteistyö on ollut erittäin sujuvaa ja ammattitaito on ollut hankkeen korkeisiin vaatimuksiin nähden erittäin hyvä”, Miikka Hätälä kiittää.