Brand Protection Matters

05.09.2024

Pariisin olympialaiset kaikessa hienoudessaan nostivat immateriaalioikeusjuristien keskustelun aiheeksi jälleen myös urheilutapahtumiin liittyvät kaupalliset arvot ja aineettomat oikeudet. Tapahtumiin liittyy paljon positiivisia mielikuvia ja good williä, jota pyritään hyödyntämään mahdollisimman laajasti – osin myös vilpillisin keinoin. Jotta oikeus hyödyntää tapahtumia omassa liiketoiminnassa säilyisi mahdollisimman laajasti niillä, jotka myös panoksellaan osallistuvat tapahtumien arvon luontiin, tapahtumien oikeuksien haltijat, tapahtumien järjestäjät ja viralliset yhteistyökumppanit kehittävät aineettomien oikeuksiensa suojausmekanismeja ja -strategioita. Tärkeimpänä kulmakivenä näissä ovat tavaramerkkien rekisteröinnit.

Tapahtumien yhteydessä muiden kuin ns. virallisten yhteistyökumppanien toimesta tapahtuva tapahtuman kaupallinen hyödyntäminen omassa markkinointiviestinnässä ja markkinoinnissa tunnetaan yleisesti termillä ”ambush marketing”. Räikeimpinä muotoina tästä ovat suorat tai lähes suorat yksinoikeuksien loukkaukset, kuten olympiarenkaiden käyttö markkinoinnissa ilman sen oikeudet omistavan kansainvälisen tai kansallisen olympiakomitean suostumusta. Näin luodaan kuvaa kumppanuudesta olympialiikkeeseen ja pyritään hyödyntämään sen hyvää mainetta ja myönteisiä mielikuvia oman liiketoiminnan edistämisessä maksamatta siitä mitään oikeudenhaltijoille.

Aineettomien oikeuksien suojaus omassa yrityksessä

Vaikka olympialaisin liittyvät markkinointi- ja immateriaalioikeudelliset kysymykset eivät juuri Lexian työpöydillä näy, muistutti keskustelu ja olympialaisissa esiintyneet aineettomien oikeuksien loukkaustapaukset ihan jokaisen yrityksen tarpeesta aika ajoin tarkastaa, miten aineettomien oikeuksien suojaaminen omassa yrityksessä on hoidettu.

Se, mitä aineettomia oikeuksia kullakin yrityksellä on ja minkälaista tarvetta – ja missä laajuudessa niitä tulee huomioida, vaihtelee hyvin paljon muun muassa yrityksen toimialasta, yrityksen koosta ja asiakassegmenteistä lähtien. Tekijänoikeudet ja niin sanotut lähioikeudet (kuten tietokantaoikeudet ja valokuvaoikeudet), liikesalaisuudet, uusia teknisiä ratkaisuja suojaavat patentit tai hyödyllisyysmallit, brändiä suojaavat tavaramerkit, verkkotunnukset, toiminimet ja mallioikeudet ovat esimerkkejä immateriaalioikeudellisista asioista, joista ainakin osa koskee lähes jokaista yritystä.

Rekisteröidyt tavaramerkit ja sen hyödyt

Tässä artikkelissa otsikon mukaisesti aiheena on erityisesti brändin suojaaminen. Jos brändiin liittyy arvoa sen tunnettuuden, merkkiuskollisuuden, laadun tunteen tai muiden positiivisten mielikuvien vuoksi, on varmasti olemassa kilpailijoita tai muita tahoja, jotka haluavat myös hyötyä brändistä. Brändiä voidaan jäljitellä, suoraan kopioida tai luoda mielikuvaa kaupallisesta yhteistyöstä tunnetun brändin haltijan kanssa. Brändin omistaja ei yleensä tätä halua sallia. Rekisteröidyt oikeudet, kuten erityisesti tavaramerkki, antaa rekisteröinnin haltijalle yksinoikeuden käyttää rekisteröityä kaupallista tunnusta, kuten nimeä ja/tai logoa yksilöimään oman tuotteensa tai palvelunsa. Rekisteröity tavaramerkki on paras tapa puuttua brändien loukkauksiin.

Lisäksi rekisteröimällä tavaramerkkejä voi saada lukuisia muita hyötyjä: Samalla tulee varmistuttua, ettei vahingossakaan loukkaa kenenkään toisen oikeuksia ja myös, ettei mikään kolmas taho vilpillisessä – tai jopa vilpittömässä – mielessä rekisteröi ensin samaa merkkiä. Myytäessä yhtiö yrityskaupalla tai haettaessa sijoittajia, ostajat ja sijoittajat yleensä edellyttävät due diligence -tarkastuksen tekemistä, jossa myös tarkastetaan rekisteröidyt teollisoikeudet. Se antaa yhtiöstä ammattimaisen kuvan, kun käytettävät kaupalliset tunnukset on asianmukaisesti rekisteröity. Parhaimmillaan rekisteröinnit voivat nostaa yrityksen arvoa ja sujuvoittavat kauppaprosessia, kun rekisteröintejä ei tarvitse siinä vaiheessa tehdä. Jotkut verkkopalvelut edellyttävät elinkeinonharjoittajilta, jotka ovat myymässä sitä kautta tuotteitaan ja palveluitaan, että tavaramerkkirekisteröinti on olemassa.

Näin ollen voidaan perustellusti todeta, että brand protection matters. Tämä sijoitus lähes aina kannattaa. Lisäksi hyvä puoli on se, että tavaramerkkien suojaamiseen saa usein julkista tukea, jonka jälkeen oma maksuosuus saattaa jäädä hyvinkin pieneksi. Esimerkiksi IPR kartoituksiin voi saada innovaatiosetelin ja tavaramerkkirekisteröinteihin EUIPO:n SME fund -tuen.

Artikkelin kirjoittaja: Kimmo Suominen, Counsel

Tavaramerkkien hallinta muiden IPR:ien ohella on yritykselle tärkeää. Jos kaipaat apua tavaramerkkeihin liittyviin selvityksiin, hakuprosesseihin tai muuhun IPR-konsultaatioon, olethan yhteydessä Lexiaan!

Back to Top