Growth Summit 2019: Kuinka saada sormus kuninkaallisen sormeen ja muita vinkkejä arvonluontiin
24.09.2019
Kokeneet arvonluonnin ammattilaiset jakoivat käyttötestatut vinkkinsä arvonluontiin syyskuussa Lexian ja VIA Groupin Growth Summitissa. Kuinka Axopar ja Oura tekivät sen?
Axopar Boatsin toimitusjohtaja Mikael Heikfolk
Intohimo
Jos et tunne intohimoa tuotettasi tai palveluasi kohtaan, älä odota sitä muiltakaan. Intohimo on ainoa asia tietotaidon ohella, jolla voi ja kannattaa johtaa.
Tee jotain uutta
Markkinoinnissaan Axopar pyrkii omalaatuisuuteen: ei pullistelua hevosvoimilla vaan fiilistellään mieluummin sitä, kuinka vene auttaa toteuttamaan itseään.
Nuoret sukupolvet suhtautuvat veneilyyn ylipäätään toisella tapaa kuin vanhempansa: vene nähdään toimintapisteenä, johon pitää mahtua paljon tavaraa ja suorituksessa korostuu ajamisen hauskuus.
Jätä jotain tekemättä
Strategia on myös valinta siitä, mitä jätetään tekemättä. Axopar ei esimerkiksi omista omia tehtaita, sillä ei ole omaa henkilöstöä veneen rakentamiseen ja yritys valmistaa vain tietyn kokoluokan veneitä.
Laatu ratkaisee
Axopar uusii vuosittain vain yhden venemallin ja tekee sen perusteellisesti eikä ainoastaan markkinoinnin vuoksi. Axoparin tammikuussa 2020 julkaistava uusi mallisto vastaan viimeisiin trendimuutoksiin. Laatuorganisaation panostaminen kannattaa.
Tutustu Mikael Heikfolkin esitykseen >>
Ouran perustajajäsen ja innovaatiojohtaja Petteri Lahtela
Tahtotila ja merkityksellisyys
Onnistumisen takana on yleensä aina tahtotila menestyksestä – sitä on haluttava. Toiseksi pääasiaksi Petteri nosti merkityksellisyyden. Tämä kiinnostaa myös vaikuttajia: aidosti merkityksellisen tuotteen tai palvelun edistämiseen on helpompi sitoutua.
DIY
Oura etsi alussa jo olemassa olevaa laitetta unen mittaamista varten. Koska sellaista ei löytynyt, he päättivät tehdä sen itse. Ouran sormuksen käyttömukavuus, tarkkuus ja design on loppuun asti mietittyjä. Toisinaan saadakseen parasta on tehtävä itse.
Vakuuta vaikuttajat
Lääkäri Tamsin Lewis ihastui Ouran sormukseen ja hänen kauttaan se päätyi myös hänen valmennettavansa eli prinssi Harryn sormeen.
Kun tietokoneimperiumin luonut Michael Dell kehui Twitterissä sormusta ja kertoi sijoittavan siihen, innostuivat myös muut sijoittajat.
Alkuvaiheen pääomasijoittajien löytäminen oli vaikeaa, ja siksi piti löytää jo valmiiksi omalla alallaan menestyneitä ihmisiä. Ouran intohimo tarttui myös heihin, koska tuote oli hyvä.
CapManin partneri Jan Mattlin
Tavoitteet tarpeeksi korkealle
Pelkkä johdon innostus ei riitä – voittavan kulttuurin on mentävä läpi yrityksen ja tavoitteiden on oltava tarpeeksi korkealla: esimerkiksi myynnin kolminkertaistaminen tai tuloksen tuplaaminen.
Kannattavuuden kehittäminen on tärkeää ja sellaisia kohteita etsitään koko ajan.
Hyvä arvoketju kiinnittää huomion
Suhteellinen kannattavuus, kasvu, uniikkius ja vähäriskinen bisnes: hyvä arvoketju palvelee arvonmuodostumista.
Tutustu Jan Mattlinin esitykseen >>
VIA Group & CEO.worksin toimitusjohtaja Tero J. Kauppinen
Talentit vaativat hyvää johtamista
Inhimillinen pääoma pitää saada yhtä ketteräksi kuin taloudellinen pääoma. Arvon nostaminen vaatii hyvää johtamista ja että ratkaiseville paikoilla on oikeat, erittäin motivoituneet henkilöt.
Toimintaympäristön muutosmyllerrys jatkuu
Luotu menestys kestää vain puolet siitä, mitä ennen, samoin myös toimitusjohtajan uran kesto on puolittunut. Suurin syy johtajan potkuille on nykyään se, että hän ei saanut strategiaa toteutumaan. Totu muutokseen, sillä se on jatkuvaa.
Tutustu Tero J. Kauppisen esitykseen >>
Lexian hallituksen puheenjohtaja ja osakas Mikko Räsänen
Vaadi arvonluomista myös kumppaneiltasi
Turhat powerpointit ja byrokratia eivät tuota arvoa. Varmista, että myös kumppanisi tietää, millä polulla olet ja että hänkin on sitoutunut tavoitteisiisi.
Riskienhallinta ei saa olla este
Bisnes on ajuri ja riskienhallinta on saatava optimaaliselle tasolle, niin ettei se ole liiketoiminnan este.
(Teksti: Tuija Hirvonen, viestintäasiantuntija, puh. 040 1366 711, [email protected])