Kuluttajansuojalaissa erikoissäännöt verkkokaupalle

02.10.2015

Uudet kengät tai takki… Klik! Internetin välityksellä ostaminen on helppoa, tuotevalikoimat valtavat, ja hinnatkin saattavat olla edulliset. Kaikki verkkokauppaan liittyvät tiedot kannattaa kuitenkin lukea huolella ennen tilauksen tekemistä. Kuluttajat eivät välttämättä tunne lakia ja usein toimitus- ja käyttöehdot jäävätkin huomioimatta. Luotettavalla yrityksellä on asiakaspalvelu, johon saa helposti yhteyttä ja jonka yhteystiedot löytyvät vaivatta. Entä sisältääkö hinta kaikki verot ja toimituskulut? Hinnat pitää muistaa ilmoittaa kuluttajille kaikkine kuluineen.

Verkkokaupan kauppiaan tulee huomioida monenlaisia juridisia seikkoja kuluttajansuojasta henkilötietojen käsittelyyn. Kuluttajansuojalaissa on omat verkkokauppaa koskevat erikoissäännöt. Asianajaja Markus Myhrberg muistuttaa kuitenkin, että myös kaikki yleiset säännöt muun muassa markkinointiin liittyen on tunnettava.
– Kauppiaalta unohtuu joskus, että  kuluttajansuojalaissa on hyvin tarkkoja vaatimuksia esimerkiksi informointivelvollisuuden osalta. Tahatonkin kuluttajan oikeuksien rikkominen voi aiheuttaa huomattavaa haittaa – myös maineen osalta.
Myhrbergin mukaan menestyvä verkkokauppa on lisäksi kansainvälinen ja tuntee myös kohdemaiden sääntelyä. Tärkeintä on kuitenkin omaksua alan hyvät käytännöt sekä ennen kaikkea luotettavuus ja läpinäkyvyys.

Lakimuutos vahvisti myös verkkokaupan oikeuksia

Henkilötietolaki sääntelee asiakastietojen käsittelyä. Asiakkaista voi kerätä tarpeellisia tietoja melko laajastikin. On kuitenkin tärkeää erottaa asiakas sekä potentiaaliset asiakkaat rekistereissä. Sähköistä suoramarkkinointia eli esimerkiksi sähköpostimainontaa ei saa lähettää ilman kuluttajan nimenomaista suostumusta, lukuun ottamatta tiettyjä rajattuja tilanteita.
Vuoden 2014 lakimuutos on aiheuttanut jonkin verran epätietoisuutta muun muassa peruuttamisoikeuden osalta. Kuluttajan oikeuksia palauttaa tavara laajennettiin tietyiltä osin, ja kaupan informointivelvollisuutta tarkennettiin.
– Toisaalta nykyään kuluttajan on maksettava palauttamisesta aiheutuvat kustannukset, jos verkkokauppa ei ole sitoutunut vastaamaan niistä. Useimmat verkkokaupat vastaavat edelleenkin palautuskustannuksista, sillä kilpailu on kovaa, Myhrberg sanoo.

Julkaistu Kauppalehden Mediaplanet liitteessä 1.10.2015

ANNI KORHONEN, [email protected]

Back to Top