Pyöränkumin paikkaaja -blogi: Ryhmäajon harjoittelua ja vielä viimeiset treenit

11.06.2018

Viimeksi 15-vuotiaana pyöränkumin vaihtanut lakimies Jari Maaranen ryhtyi vuonna 2017 hyväntekeväisyyspyöräily Team Rynkebyn huoltomieheksi. Nyt Jari on edennyt Helsingin tiimin kapteeniksi ja bloggaa vaativaan pyöräilyyn valmistautumisesta kapteenin näkökulmasta. Pyöräilyllä kerätään rahaa Sylva ry:lle ja Aamu Säätiölle.

 

Hieman on nyt hiekka tiimalasissa valunut sitten viimeisen blogauksen. Touhua on ollut vaikka muille jakaa.

 

Tiimi siirtyi erittäin sujuvasti sisältä ulos, eli aloitimme ryhmäajon harjoittelun ja ns. ulkoruokintakauden huhtikuun toisella viikolla. Hieman myöhästyimme aloituksessa, mutta nyttemmin on myös ilmojen jumalar ollut meille suosiollinen. Muutama alkulenkki ajettiin viileässä säässä ja tulipa vettäkin pari kertaa yli omien tarpeiden, mutta toukokuussa ryhmäajossa olemme nauttineet suorastaan erinomaisesta ajokelistä. Jos ainoa hankaluus on ollut käsivarsien ihon palaminen, niin se on ollut hyvin vähäinen ongelma!

Aurinkokannella Pariisiin

Ryhmäajotreenit ovat tiimille SE juttu. Ajamme koko matkan tiiviissä noin 20 ajajan ryhmässä. Ryhmästä löytyy monenlaisia rooleja eri tiimiläisille. On vetotiimi, navi, medic, ryhmäjohtaja, perämies ja aurinkokansi. Kaikki roolit ja paikat ovat yhtä tärkeitä, paitsi jos asiaa kysytään vetotiimiläisiltä, jolloin voi saada eri vastauksen.

 

Vetotiimi vastaa siitä, että matkavauhti pysyy sellaisena kuin ryhmäjohtaja päivän alussa määrittelee. Vedon tehtävänä on myös huolehtia siitä, että ryhmän matka on tasaista eikä turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä ole. Ja vetotiimi ja loppuporukka menee sinne, minne vuorossa oleva navi käskee. Navin tehtävänä on huolehtia, että tiimi pysyy kartalla ja nimenomaan sillä kartalla, joka on suunniteltu kunkin päivän ajoreitiksi. Meille ensiarvoisen tärkeää on turvallinen ajoreitti. Tiimin turvallisuudesta huolehtii myös medicit eli tiimin lääkärit, jotka astuvat peliin tarpeen vaatiessa. Toive toki on, että lääkintätiimillä olisi mahdollisimman vähän töitä.

 

Valtaosa pyöräilijöistä matkaa niin sanotulla aurinkokannella eli ryhmä keskivaiheilla, jossa pääsee ehkä hieman helpommalla. Helppoa se ei kuitenkaan ole, koska yhä edelleen jokaisen tiimiläisen tavoite on ajaa se kuuluisa 1200 kilometriä Pariisiin.

Vielä kenraaliharjoitukset

Tätä kirjoittaessa olemme polkeneet ulkona varsin reippaasti kilometrejä ja tunteja noin reilun puolitoista kuukauden aikana. Siihen sisältyy myös kaksi kuntoajotapahtuma eli Giro Espoo, jossa tiimi taivalsi yhdessä 111 kilometriä sekä kesäkuun toisena viikonloppuna järjestetty Pirkan Pyöräily, jossa polkaistiin jo yli 200 kilometriä. Se oli melkein kaikille ensimmäinen yli 200 kilometrinen lenkki ja siten taas yksi uusi kokemus. Ja kun katselin ihmisten ilmeitä maalissa, siitä sai virtaa näihin kapteenin hommiin enemmän kuin riittävästi.

 

Näitä uusia kokemuksia on tullut roppakaupalla kaikille, sillä ryhmäajo itsessään jo sellainen. Nyrkkisääntö kuuluu, että mitä tiiviimpi ryhmä sen parempi lopputulos. Tiiviissä ajoryhmässä saamme kaikkein parhaan hyödyn mm. peesauksesta. Paras todiste siitä oli edellä mainittu Pirkan Pyöräily, jossa kaikki mukana olleet pyöräilijät saapuivat yhdessä tiiminä maaliin.

 

Tätä kirjoitettaessa tiimi valmistautuu kenraaliharjoituksemme eli poljemme tulevan viikonloppuna lauantaina 200 km ja sunnuntaina takaisin 200 km. Se valmistelee tiimiä Tour de Paris -kokemukseen, jossa näitä 200 kilometrin päiviä on sitten useampikin peräkkäin.

Tule seuraamaan lähtöä 29.6. klo 11.30 Helsingin Rautatientorille

TRGM Helsinki 2018 etenee tällä hetkellä hyvin, ettenkö sanoisi loistavasti, ja valmistautuu suunnitelmien mukaan ja kovalla treenillä lähtöön, joka tapahtuu 29.6.2018 Helsingin Rautatientorilta klo 11.30. Tervetuloa kannustamaan kaikki joukkueet matkaan!

Back to Top