Pyöränkumin paikkaaja -blogi: Vaihto neljästä pyörästä kahteen pyörään
24.01.2018
Viimeksi 15-vuotiaana pyöränkumin vaihtanut lakimies Jari Maaranen ryhtyi vuonna 2017 hyväntekeväisyyspyöräily Team Rynkebyn huoltomieheksi. Nyt Jari on edennyt Helsingin tiimin kapteeniksi ja bloggaa vaativaan pyöräilyyn valmistautumisesta kapteenin näkökulmasta. Pyöräilyllä kerätään rahaa Sylva ry:lle ja Aamu Säätiölle.
Pyöränkumin paikkaajan urani Team Rynkeby Helsingin tiimissä loppui lyhyeen eli yhteen kauteen. Mennyt kausi huoltomiehenä auton ratissa oli kaikin puolin hieno kokemus, ja siksi päätinkin hakea mukaan tiimiin nimenomaan pyöräilijäksi. Kun tulin valituksi vieläpä kapteeniksi, en voinut enää perääntyä – joukkoja johdetaan edestä omalla esimerkillä. Lokakuussa alkoi siis treenaamisen ohessa uuden Helsingin tiimin luotsaaminen kohti Tour de Paris -matkaa.
Edellinen Team Rynkebyn kausi päättyi syyskuiseen lahjoitusgaalaan, jossa lahjoitettiin kaikkien Suomen tiimien keräämä lähes 600 000 euron hyväntekeväisyyssumma Sylva ry:lle ja Aamu Säätiölle. Ainakin Helsingin tiimissä tavoittelemme tänä vuonna vielä suurempaa lahjoitussummaa.
Tiimimme charmi ja into sopivassa balanssissa
Uuden tiimimme nimi on virallisesti Team Rynkeby God Morgon 2018 Helsingin tiimi, mutta käytämme yleensä kotoisampaa TRGM Helsinki -nimeä. Kanssani tiimiä luotsaa varakapteenit Laura ja Katri, jotka kumpikin ovat lähdössä Pariisiin jo kolmatta kertaa.
Yhdessä muiden kapujen kanssa valitsimme 90 hakijasta tiimiin 43 pyöräilijää. Porukassamme on nuoruuden intoa, iän tuomaa charmia ja ammatilliselta taustalta porukkaa on laidasta laitaan. Mukana on kokeneita maantieajajia mutta myös innokkaita ensikertalaisia, jotka aloittavat maantiepyörään tutustumisen vasta uuden pyörän myötä huhtikuussa.
Tällä porukalla siis starttaamme 29. kesäkuuta kohti Pariisia. Eikä se matka ole viime kesästä varsinaisesti lyhentynyt: Pariisi on entisellä paikallaan ja meillä yhä edelleen edessä 1 200 kilometriä vaihtelevaa maastoa Saksassa, Belgiassa ja Ranskassa. Yhteinen matka päättyy Pariisiin 7. heinäkuuta. Viime kesän kokemuksen perusteella voin todeta, että matka loppuu melkein kesken. Viikossa tiimi hitsautuu yhteen ja sitten ollaankin jo perillä. No, onhan siinä välissä hienoja päiviä sekä paljon nähtävää ja poljettavaa.
Soittolistat siivittävät puuduttavaa spinningiä
Tiimin treenikausi alkoi lokakuussa ja jatkuu lähtölaukaukseen asti. Tiimillä on yhteisiä treenejä, mutta jokaisen on treenattava myös itsekseen. Syksyn viikkotreenimäärä on noin 6-8 tuntia. Peruskestävyystreeni (PK) on kaiken perusta ja sitä tarvitaan pitkien ajopäivien jaksamiseen. Peruskestävyyttä haetaan pitkillä, kolmen tunnin kävelylenkeillä sekä välillä vähän puuduttavillakin kolmen tunnin spinning-treeneillä, jotka lisättiin yhteisten treenien ohjelmaan tämän vuoden alussa. Puuduttavaan spinningiin tuo kuitenkin vaihtelua toivebiisien soittolistat: sitä jaksaa paremmin, kun on mitä odottaa, eli omaa toivebiisiä. Kevättä kohti mentäessä myös viikkotreenimäärien pitäisi olla jo 8-10 tuntia. Ja edelleen jauhetaan sitä PK:ta.
TRGM Helsingin ja pyöränkumin paikkaajan matka jatkuu ja siitä lisää tulevissa blogeissa. Stay tuned!
(Jotain viime kaudesta siltikin jäi eli blogin nimi. Vaikka teinkin huiman etenemisen huoltomiehestä tiimin kapteeniksi, olen silti sielultani pyöränkumin paikkaaja – siksi nimi.)