Ruotsin Finanssivalvonta määräsi Swedbankille varoituksen ja neljän miljardin kruunun suuruisen seuraamusmaksun – mistä ratkaisussa on kyse ja mitä siitä voi oppia?

21.04.2020

Ruotsin finanssivalvontaviranomainen Finansinspektionen on määrännyt Swedbankille historiallisen suuren seuraamusmaksun vakavien rahanpesulainsäädännön rikkomusten sekä tiedoksiantovelvollisuuden laiminlyönnin vuoksi.

Asiassa arvioitiin, miten Swedbank on noudattanut kansallisia rahanpesun estämisen säännöksiä Ruotsin pankkitoiminnassaan sekä tytärpankeissaan Latviassa, Liettuassa ja Virossa. Arvioitavaksi tuli myös, miten Swedbank on noudattanut tiedonantovelvollisuuttaan Finansinspektionenille. Swedbank oli arvion mukaan laiminlyönyt velvollisuutensa tunnistaa, mitata, ohjata, sisäisesti raportoida ja rajoittaa liiketoimintansa rahanpesun riskejä.

Asiakkaiden riskiluokittelu ja asiakassuhteen jatkuva seuranta keskiössä

Swedbankin Ruotsin pankkitoiminnassa käyttämä riskiluokitusmalli ei ollut vastannut pankin yleistä riskiarviota eikä sisältänyt kaikkia yleisen riskiarvion sisältämiä korkean riskin tuotteita ja toimialoja. Tämän vuoksi riskiluokitusmalli oli arvioinut useat korkean riskiprofiilin asiakkaat normaalin riskin asiakkaiksi.

Baltian tytärpankkien transaktiovolyymeista suuri osa koostui ulkomaisten asiakkaiden liiketoimista tai kohdistui korkean rahanpesuriskin valtioihin. Suuri osa transaktiovolyymeistä kuului lisäksi kotimaisille asiakkaille, joilla oli ulkomaisia edunsaajia. Näistä merkittävä osa oli asiakkaita, jotka pankit itse olivat luokitelleet korkean rahanpesuriskin asiakkaiksi. Ulkomaan yhteyksien sekä asiakkaiden korkean riskiluokituksen vuoksi olisi Finansinspektionenin mukaan ollut erityisen tärkeää luoda rahanpesun estämiselle tehokkaat ja tarkoituksenmukaiset käytännöt. Merkittävä osa tytärpankkien liiketoiminnasta oli puutteiden vuoksi altistunut korostetulle rahanpesun riskille.

Seuraamuksen mittaaminen

Finansinspektionen piti useita Swedbankin rikkomuksista erityisen vakavina ja harkitsi siksi Swedbankin toimiluvan peruuttamista. Ruotsin rahanpesulain esitöiden mukaan varoitus katsotaan oikeaksi toimenpiteeksi silloin, kun toimiluvan peruuttamisen edellytykset ovat sinänsä käsillä, mutta varoitus voidaan tapauksessa katsoa riittäväksi toimenpiteeksi. Lieventävinä asianhaaroina voidaan pitää esimerkiksi tutkinnan aktiivista edesauttamista sekä pankin toimenpiteitä puutteiden korjaamiseksi, mikäli ne osoittavat, että pankki ei todennäköisesti tule toistamaan rikkomuksia.

Swedbank ei Finansinspektionenin mukaan ollut edesauttanut tutkintaa, mutta oli ryhtynyt kattaviin toimenpiteisiin puutteiden korjaamiseksi ja ennusteen pankille voitiin täten katsoa olevan hyvä. Sen vuoksi varoitusta pidettiin riittävänä seuraamuksena.

Seuraamusmaksun määrän suhteessa seuraamusmaksun enimmäismäärään tulee vastata rikkomusten vakavuutta. Seuraamusmaksun enimmäismäärän arvioinnin lähtökohtana toimi Swedbankin liikevaihto; seuraamusmaksu voi Ruotsin lain mukaan nykyisin vastata korkeintaan 10 % koko konsernin liikevaihdosta. Ennen lakimuutosta seuraamusmaksun enimmäismäärä oli 10 % pankin liikevaihdosta. Swedbankin rikkomukset sijoittuivat sekä ennen lakimuutosta että sen jälkeiseen aikaan, joten Finansinspektionen käytti tapauksessa edellisen ja nykyisen lain enimmäismäärien keskiarvoa seuraamusmaksun suuruutta arvioidessaan. Swedbankin liikevaihto oli 52,08 miljardia kruunua ja konsernin liikevaihto oli 60,36 miljardia kruunua. Ennen lakimuutosta seuraamusmaksun enimmäismäärä oli täten 5,21 miljardia kruunua ja lakimuutoksen jälkeen 6,04 miljardia kruunua. Finansinspektionenin määrittelemän mukainen seuraamusmaksun enimmäismäärä oli näiden keskiarvo, eli 5,62 miljardia kruunua.

Mihin tarkastuksessa kiinnitettiin huomiota?

Finansinspektionen kiinnitti arviossaan erityisesti huomiota seuraaviin seikkoihin:

  • Swedbank
    on Ruotsin pankkitoiminnassaan rikkonut rahanpesun estämisen velvollisuuttaan laiminlyömällä
    riskiarviointinsa sekä asiakkaiden riskiluokittelun yhteensovittamisen
    .
  • Swedbankin Ruotsin liiketoiminnassa käyttämä
    riskiluokitusmalli ei ottanut huomioon kaikkia niitä riskejä, jotka Swedbank
    oli maininnut yleisessä riskiarviossaan, sillä tietyt korkean riskin toimialat
    ja tuotteet puuttuivat riskiluokitusmallista kokonaan.
  • Korkean riskin asiakkaita luokiteltiin näin normaalin
    riskin asiakkaiksi, jolloin tehostettuihin valvontatoimenpiteisiin ei
    ryhdytty.
  • Baltian
    tytärpankeissa ei ole ollut tarvittavia resursseja eikä osaamista
    rahanpesun estämiseen, eikä vastuunjako johtoelimessä ole ollut selkeä.
  • Konsernin
    hallitusta ei informoitu asiakasprojekteihin liittyvistä riskeistä ja
    puutteista.
  • Tytärpankkien
    pankkitoiminnan compliance-toiminto ei ollut vuoteen 2016 asti tarpeeksi
    riippumaton ja itsenäinen.
  • Viron
    tytärpankin compliance-vastaava vuodesta 2012 oli vuonna 2017 tehdyn ulkoisen
    raportin mukaan ollut tietoinen siitä, että järjestelmään merkityt erään
    korkean riskin asiakasryhmän asiakkaan tosiasialliset edunsaajat eivät olleet
    asiakkaan oikeat tosiasialliset edunsaajat.
  • Tytärpankeilla
    ei ole ollut korkean riskin asiakkaille riskinhallintastrategiaa eikä selkeitä ohjeita
    siihen, miten ulkomaisten asiakkaiden ja tosiasiallisten edunsaajien kanssa
    tulisi toimia.
  • Tytärpankkien
    monitorointijärjestelmä ei verrannut asiakkaan liiketoimien suuruutta ja
    laatua
    asiakkaan aikaisempiin liiketoimiin tai niihin tietoihin, mitä
    asiakas oli pankille antanut liiketoiminnastaan, eikä ottanut asiakkaan
    henkilökohtaista riskiluokitusta huomioon.
  • Asiakkaan tuntemistietoja ja tietoja asiakkaan asiakassuhteen
    tarkoituksesta ja liiketoiminnan laajuudesta kerätään, jotta niitä voidaan
    käyttää hyväksi asiakassuhteen jatkuvassa seurannassa.
  • Järjestelmä oli ottanut huomioon vain pienen
    osan korkean riskin asiakkaiden liiketoimista, sillä korkean riskin
    asiakkaiden monitorointi ei eronnut muusta monitoroinnista.
  • Monitoroinnissa tulee myöskäyttää
    asiakkaan yksilöityjä tuntemistietoja ja liiketoimihistoriaa
    , eikä
    ainoastaan verrata asiakkaan liiketoimia muihin liiketoimiin yleisellä tasolla.
  • Swedbankin kokoinen konserni ei voi luottaa
    asiakkaan riskiluokituksen manuaaliseen päivitykseen
    täyttääkseen
    rahanpesulain velvoitteet.
  • Swedbank ei ollut antanut Finansinspektionenille
    tietoja tiettyjen asiakkaiden erittäin korkeasta rahanpesuriskistä eikä
    käynnissä olevista rahanpesun estämiseen liittyvistä projekteista.
    • Swedbank oli myös laiminlyönyt
      velvollisuuttaan luovuttaa Finanssivalvonnalle
      pankin sisäistä materiaalia
      Finanssivalvonnan Swedbankia kohtaan suorittamaa arviointia varten
    • Viranomaisen tietopyyntö tulee käsittää
      laajasti
      ja luovuttaa kaikki olennainen aineisto; viranomaisen
      tietopyynnöllä ei ole muotovaatimuksia eikä sen tarvitse olla yksilöity
      koskemaan tiettyä seikkaa, eikä viranomaisen täten tarvitse olla kaikista
      olosuhteista tietoinen voidakseen vaatia niistä tietoja.

Mitä johtopäätöksiä ratkaisusta voi tehdä?

Rahanpesulain mukaisella ilmoitusvelvollisella voi olla korkean riskin asiakkaita, ja tämä asettaa vastaavasti korkeita vaatimuksia rahanpesun estämisen sisäisille järjestelmille sekä ohjeistuksille ja vaatii merkittävästi resursseja ja osaamista. Swedbank altistui päätöksen mukaan useilla tavoin korkealle rahanpesun riskille omaamatta kuitenkaan riittäviä riskinhallinnan resursseja ja osaamista. Päätöksessä korostui myös emoyhtiön erityinen vastuu tarjota tytäryhtiöille tarvittava ohjeistus rahanpesun estämiseen, sekä valvoa järjestelmällisesti tytäryhtiöiden rahanpesusääntelyn noudattamista ja reagoida puutteisiin matalalla kynnyksellä.

Päätöksessä korostettiin, että jälkikäteisen reagoinnin sijaan rahanpesun estämisessä tulisi panostaa ennaltaehkäisemiseen. Rahanpesun estämisen toimintamallit, ohjeistukset ja järjestelmät tulee suhteuttaa liiketoiminnan kokoon ja laatuun ja ottaa erityisesti huomioon liiketoimien ja asiakkaiden erityispiirteet ja mahdolliset yhteydet korkean riskin valtioihin sekä näistä muodostuva asiakkaan henkilökohtainen riskiluokitus.

Neljäs rahanpesudirektiivi sekä Euroopan valvontaviranomaisten yhteiset riskitekijöitä koskevat ohjeet antavat esimerkkejä riskiskenaarioista, jotka pankkien tulisi ottaa huomioon riskiarvioissaan, esimerkiksi asiakkaan yhteydet tai liiketoimet korkean rahanpesuriskin valtioihin sekä liiketoimet, jotka suoritetaan ilman henkilökohtaista kontaktia asiakkaaseen. Ulkomaiset tosiasialliset edunsaajat kasvattavat myös riskiä; FATFin mukaan monikansallisia yritysrakenteita käytetään usein rahanpesutarkoituksiin tällaisten järjestelyiden heikompien valvontamahdollisuuksien vuoksi. Private banking -asiakkaat lasketaan myös korkeamman rahanpesuriskin asiakkaiksi näiden suurempien ja monimutkaisempien liiketoimien vuoksi.

Ratkaisu on julkaistu Ruotsin Finansinspektionenin verkkosivuilla.

Back to Top