Samulin blogi: Tulevaisuuden juristi on muutakin kuin lakiasiantuntija
20.05.2020
Tarve juridiikan osaamiselle ei ole katoamassa. Mutta sen rinnalle on nousemassa joukko uudenlaisia osaamisvaatimuksia. Pykälät eivät riitä, toimistoissa tarvitaan myös esimerkiksi viestintä-, teknologia- ja projektiosaamista. Parhaisiin asiakastiimeihin nostetaankin juristien ohella myös muiden alojen osaajia.
Lakimiehen ammattiin valmistuminen on perustunut perinteisesti ulkoa opeteltuihin “oikiksen” pääsykoekirjoihin, jäätäviin istumalihaksia vaativiin kirjatentteihin ja ympäripyöreisiin päiviin arvovaltaisen lakiasiaintoimiston harjoittelijana.
Vain tällaisen prässin läpi puristettujen ajatellaan olevan kelpoisia harjoittamaan lakimiehen tointa.
Tai näin on tähän asti usein ajateltu.
Kirjoitin aiemmin, että tarve juridiikan osaamiselle ei ole katoamassa mihinkään, mutta että tämän syvän asiaosaamisen rinnalle on tulossa koko joukko esimerkiksi asiakaskokemuksen ja asiakasymmärrykseen liittyviä taitovaatimuksia.
Viestintää ja teknologiaa
Tulevaisuuden (tai oikeastaan jo nykypäivän) juristin pitää siis osata palvella asiakas-nimikkeen taakse piiloutuvaa ihmistä. Tätä osaamista tukevat esimerkiksi viestintätaidot.
Enää ei riitä, että pykälät ovat paperilla pilkulleen oikein. Pitää osata kertoa, mitä tämä kaikki merkitsee. Miksi nämä muotoilut ovat tärkeitä, mihin asiakkaan toimintoon nämä vaikuttavat, millä tavalla. Merkityksen ja ymmärryksen pitää välittyä asiakkaalle entistä paremmin.
Yhtä tärkeä taito on kuuleminen. Pelkkä kuunteleminen ei riitä, vaan pitää kuulla ja sisäistää, mikä asiakkaan tarve on. Asiakas ei aina itsekään osaa muotoilla tarvettaan ja odotuksiaan, siksi sekä tarve että ratkaisu pitää osata myös sanoittaa asiakkaalle. Se on onnistumisen lähtökohta.
Toisaalta juristin pitää ymmärtää myös teknologiaa, vähintäänkin sillä tasolla, että tietää, millaisia mahdollisuuksia algoritmit, koneoppiminen ja tekoäly alallemme – ja asiakkaillemme – avaavat.
Väitän, että tulevaisuudessa täysiveriseksi juridisen tiimin jäseneksi voi tulla myös perinteisen oikisprässin ulkopuolisia reittejä. Partneriksi voi päätyä it-alalla kannuksensa hankkinut legal tech -guru tai suurissa yrityskauppaprosesseissa marinoitunut projektinjohtaja, joka kokoaa kuhunkin asiakasprojektiin sopivimmat osaajat ja vetää hankkeen maaliin.
Toki alamme sääntelyn (kuka saa toimia partnerina, millaisia palveluita lakiasiaintoimisto voi tarjota jne.) tulee elää tulevaisuuden työelämän vaatimusten mukaan, mutta muutos ei ole mahdoton. Se on suorastaan välttämätön, etenkin, kun haluamme houkutella alalle uusia osaajia.
Samuli Koskela, Lexian toimitusjohtaja, samuli.koskela(a)lexia.fi.
Lue lisää
Samulin blogi: Käsityöläisestä asiakaspalvelijaksi
Samulin blogi: Johtaminen vaatii herkkyyttä, ei hierarkioita
Samulin blogi: muutos on jo täällä
Aikaisempia blogauksia
Samulin blogi: Vaarallisia johtajia
Samulin blogi: Viimeiset dinosaurukset?
Samulin blogi: Johtaminen on pirun vaikea laji
Samulin blogi: Teknologia on saatava tempusta toimintatavaksi
Samulin blogi: Asiakkaat ovat Venuksesta ja asianajajat Marsista