Yleiset kuluttaja-asiakkaiden toimeksiantoehdot
Näitä yleisiä toimeksiantoehtoja sovelletaan Lexia Asianajotoimisto Oy:n (”Lexia”) ja sen asiakkaan (”Asiakas”) välillä Lexian tarjoamiin asianajopalveluihin (”Palvelut”).
1. Palveluiden suorittaminen
Lexia suorittaa kaikki Palvelut hyvän asianajajatavan mukaisesti. Lexian asianajajat ovat Suomen Asianajajaliiton jäseniä.
Lexia nimeää Palveluiden suorittamista varten vastuuasianajajan sekä tarvittaessa muun tiimin. Lexialla on oikeus vaihtaa Palvelua suorittava henkilö ilmoittamalla siitä Asiakkaalle, ellei Asiakkaan kanssa nimenomaisesti erikseen ole sovittu ennen toimeksiannon vastaanottamista, että tietty asianajaja hoitaa tehtävän henkilökohtaisesti. Toimeksiannot ovat aina Lexian ja Asiakkaan välisiä, eivät yksittäisen asianajajan tai muun palvelua tuottavan henkilön ja Asiakkaan välisiä.
Lexialla on oikeus käyttää Palvelujen tuottamiseen ulkopuolisia palveluiden tarjoajia esimerkiksi toimeksiantoon liittyvien kansainvälisten liityntöjen vuoksi.
Lexia tarkastaa mahdolliset esteellisyydet ennen toimeksiantojen vastaanottamista. Tämän seurauksena Lexia voi joutua kieltäytymään toimeksiannosta tai asiakkuudesta kieltäytymisen syytä tarkemmin ilmoittamatta.
2. Asiakas
Asiakkaan velvollisuutena on viipymättä antaa Lexialle riittävät tiedot ja aineistot esteellisyystarkistuksen tekemiseksi, rahanpesun estämistä koskevan sääntelyn mukaiseksi asiakkaan tuntemiseksi, pakotetarkistusten tekemiseksi sekä Palveluiden suorittamiseksi.
Lisäksi Asiakkaan tulee voimassa olevan sääntelyn mukaisesti selkeästi ilmoittaa, kun toimeksianto sisältää sisäpiirintietoa ja Lexialle syntyy velvollisuus ylläpitää hankekohtaista sisäpiiriluetteloa.
Asiakkaan tulee viipymättä kirjallisesti ilmoittaa, mikäli Asiakkaan tosiasiallisissa edunsaajissa, edustajissa, yhteystiedoissa tai muissa Palvelun suorittamisen kannalta keskeisissä seikoissa tapahtuu muutoksia.
Asiakas suorittaa sovitut palkkiot ja kulut Lexialle kohdan kolme mukaisesti. Asiakkaan on esitettävä mahdolliset huomautuksensa suoritetuista Palveluista kolmen kuukauden kuluessa Palvelun toimittamisesta.
Jos muuta ei ole sovittu, Lexia voi käyttää Asiakasta referenssinään sekä mainita suorittaneensa Palveluita Asiakkaalle erilaisissa asianajotoimistojen luokituksissa, lakihakemistoissa sekä asianajotoimistojen arvioinneissa, ja tehdessään tarjouksia sekä muissa vastaavissa tapauksissa.
3. Palkkiot ja laskutus
Jos muuta ei ole sovittu, Lexia laskuttaa Palvelut aikaperusteisesti kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Pienin laskutuksessa käytettävä aikayksikkö on neljännestunti (0,25 h). Yksittäisen toimeksiannon palkkion määräytymiseen voivat kuitenkin vaikuttaa osaltaan myös toimeksiannon vaikeusaste, kiireellisyys, vaadittava erityisasiantuntemus, intressi, toimeksiantoon liittyvät riskit ja saavutettu tulos. Jos Palvelun suorittaminen edellyttää matkustamista, Lexia veloittaa matka-ajasta hinnaston mukaisesti, matkakulut verohallituksen verovapaita matkakustannusten korvauksia koskevan päätöksen mukaisesti ja majoitus- ja muut aiheutuneet kulut sekä päivärahan aiheutuneiden kustannusten mukaisesti. Mahdolliset Asiakkaan puolesta maksetut kulut (kuten viranomaismaksut) Lexia laskuttaa Asiakkaalta erikseen.
Jollei muusta käytännöstä ole sovittu tai palkkioperusteesta muuta aiheudu, Lexia toimittaa Asiakkaalle erittelyn aiheutuneista kuluista, tehdyistä toimenpiteistä ja niihin käytetystä ajasta sekä palkkioperusteista. Lexialla on oikeus tarkistaa hinnastoa sekä muita palkkioperusteita kustannustason noustessa tai kun siihen on muu perusteltu syy. Lisäksi, jos verokannat tai viranomaismaksut muuttuvat, Lexialla on oikeus periä muutoksia vastaava korotettu veloitus. Lexia toimittaa laskun Asiakkaalle sähköisenä, ellei Asiakas ole sitä erikseen nimenomaisesti kieltänyt.
Lexia antaa asiakkaalle arvion palkkiosta. Arvio perustuu aina sen antamishetken tietoihin. Esimerkiksi vastapuolen tai viranomaisen toimintaa ei voida ennakoida.
Kaikkiin palkkioihin ja maksuihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero ja/tai muut kulloinkin soveltuvat veronluonteiset maksut. Hinnat sekä kustannusarvio ilmoitetaan kuluttaja-asiakkaalle arvonlisäverollisina.
Ellei muuta ole erikseen sovittu, maksuehto on neljätoista päivää netto. Viivästyskorko määräytyy korkolain mukaisesti kaikille viivästyneille maksuille. Lexialla on oikeus kuitata erääntyneet ja maksamatta olevat saatavat korkoineen asiakasvaratililtä tai muusta Asiakkaan saatavasta. Lexialla on oikeus vaatia kohtuullinen ennakkomaksu toimeksiannon vastaanottamisen ehtona. Toimeksiannon vastaanottamisen jälkeen palkkioennakkoa voidaan vaatia Asiakkaalta, mikäli sen vaatimiseen on olosuhteisiin nähden perusteltu syy.
Asiakkaalla voi olla oikeusturvavakuutus, joita voi olla mahdollisuus hyödyntää tietyissä Palveluissa. Lisäksi Asiakkaalla saattaa olla oikeus oikeusapuun. Asiakkaan tulee informoida Lexiaa oikeusturvavakuutuksestaan tai oikeusapupäätöksestään. Oikeusturvavakuutuspäätöksen hakeminen on Asiakkaan vastuulla, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu. Oikeudenkäynnissä Asiakas vastaa palkkioiden ja muiden kulujen maksamisesta Lexialle, vaikka ne korvattaisiinkin oikeusturvavakuutuksesta tai määrättäisiin vastapuolen maksettaviksi. Lisäksi Asiakas vastaa Lexialle kokonaisuudessaan laskun siitä osuudesta, jota oikeusturvavakuutus tai oikeusapu ei kata.
Lexialla on oikeus ryhtyä toimenpiteisiin, jotka oikeusturvavakuutusehtojen perusteella eivät todennäköisesti kuulu oikeusturvavakuutuksesta korvattavaksi, jos ne ovat Palveluiden suorittamisen kannalta tarpeellisia.
Lexia laskuttaa tehdyistä toimenpiteistä ja kertyneistä kuluista Asiakasta kuukausittain mahdollisesta Asiakkaan oikeusturvavakuutuksesta tai oikeusapupäätöksestä huolimatta, ellei toisin ole erikseen sovittu Lexian ja Asiakkaan kesken. Ulkopuolisille maksettavat kuluerät Lexia voi laskuttaa etukäteen. Huomautukset laskuihin tulee toimittaa laskun eräpäivään mennessä.
Lexialla on oikeus lopettaa Palveluiden toimittaminen, jos Asiakas ei suorita Lexian erääntyneitä saatavia.
4. Oikeudet Palveluiden tuloksiin
Lexia myöntää Asiakkaalle peruuttamattoman ja ikuisen käyttöoikeuden Palveluiden tuloksiin, edellyttäen että Asiakas täyttää maksuvelvollisuutensa.
Lexia vastaa siitä, että sillä on käyttämiinsä välineisiin ja aineistoihin Palveluiden toimittamiseen tarvittavat oikeudet.
5. Salassapito
Lexian henkilökunta on lailla velvoitettu pitämään salassa toimeksiantoon liittyvät luottamukselliset tiedot. Lexia voi kuitenkin olla velvoitettu poikkeamaan salassapitovelvoitteesta lain tai hyvää asianajajatapaa koskevien ohjeiden nojalla jossain poikkeuksellisessa tilanteessa.
6. Vastuunrajoitus
Lexia antaa oikeudellisia neuvoja, jotka perustuvat Suomen lakiin ja koskevat vain toimeksiantoa. Jos Lexia esittää käsityksen ulkomaisen lain sisällöstä, se on varmistettava ulkomaiselta asianajotoimistolta. Lexia ei anna liiketaloudellisia neuvoja eikä vastaa toimeksiannon veroseuraamuksista, ellei erikseen toisin sovita. Toimeksiannon lopputulosta ei voida taata. Mikäli Asiakas toimittaa virheellisiä tai puutteellisia tietoja, tai ei toimita tietoja oikea-aikaisesti, ei Lexia vastaa aiheutuneesta vahingosta. Palvelut suoritetaan yksinomaan Asiakkaalle, ja niihin tarkoituksiin, joista on yhdessä sovittu, eikä Palvelua tai sen lopputulosta voi jakaa edelleen kolmannelle osapuolelle.
Lexia ei ole vastuussa välillisistä vahingoista, lukuun ottamatta tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella aiheutettua vahinkoa ja salassapitovelvollisuuden rikkomiseen perustuvaa korvausvelvollisuutta.
Lexian vastuun määrä rajoittuu Asiakkaalta vahinkoa välittömästi edeltävän 12 kuukauden aikana saatujen palkkioiden määrään tai 200.000 euroon, siihen kumpi on suurempi.
Lexia ei vastaa palkkioista, kuluista, haitoista tai vahingoista, jotka aiheutuvat toimeksiantoon liittyvistä kolmansien osapuolten palveluista. Lexia ei vastaa myöskään vahingoista, haitoista tai kuluista, jotka aiheutuvat Lexian lakiin tai hyvään asianajajatapaan perustuvien velvollisuuksiensa täyttämisestä.
Näiden ehtojen mukaisia vastuunrajauksia sovelletaan myös silloin, mikäli joku on pakottavan lainsäädännön tai hyvän ajanajajatavan nojalla henkilökohtaisesti vastuussa Palvelun virheestä.
Vastuunrajoituksia sovelletaan, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu tai sitä toimeksiannon laatuun ja muihin olosuhteisiin nähden voida pitää kohtuuttomana.
7. Vastuuvakuutus
Lexialla on toimintaansa varten voimassa oleva vastuuvakuutus. Vastuuvakuutuksen antanut vakuutusyhtiö on
If Vahinkovakuutusyhtiö Oy (1614120-3)
Niittyportti 4, 02200 Espoo
Puh. 010 10 19 15 15
www.if.fi
8. Ylivoimainen este
Lexia ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan sellainen Palveluiden suorittamisen estävä yllättävä, epätavallinen ja asiaan vaikuttava seikka, jota Lexian ei ole ollut mahdollista ottaa huomioon Palveluiden toimittamisesta sovittaessa ja jonka seurauksia Lexia ei myöskään kohtuudella olisi voinut estää.
Jos toimeksiannon suorittaminen viivästyy ylivoimaisen esteen vuoksi yli neljä viikkoa, kummallakin osapuolella on oikeus irtisanoa Palveluja koskeva sopimus.
9. Voimassaolo
Palvelua koskeva sopimus on voimassa, kunnes Asiakas on maksanut Palvelut kokonaisuudessaan tai se päättyy muulla sovitulla perusteella.
Asiakkaalla on oikeus kirjallisesti päättää Palvelua koskeva sopimus välittömin vaikutuksin koska tahansa. Lexialla on oikeus ja velvollisuus luopua tehtävästä hyvää asianajajatapaa koskevien ohjeiden mukaisesti.
Osapuolilla on oikeus irtisanoa sopimus, jos Palveluita toimitettaessa ilmenee esteellisyys tai eturistiriitatilanne osapuolten välillä.
10. Tietosuoja
Lexia käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjänä tietosuojalakien ja -määräysten mukaisesti. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä Lexian verkkosivuilta löytyvässä tietosuojaselosteessa.
11. Sähköinen viestintä ja IT-palvelut
Informaation ja asiakirjojen toimittaminen voi vakiintuneen tavan mukaan tapahtua myös sähköisesti (salaamattoman) sähköpostin välityksellä. Sähköpostiviestintää suojaa viestintäsalaisuus, mutta siihen voi sisältyä tietoturvariskejä. Lisäksi sähköposti voi joutua roskapostisuodattimeen, jonka vuoksi Asiakkaan tulee aina puhelimitse varmistaa erityisen kiireellisen tai tärkeän sähköpostin perillemeno. Palaverit voidaan pitää videoyhteyden välityksellä. Lexia voi lisäksi käyttää muita IT-palveluita ja -työkaluja, muita sähköisiä palveluita ja alustoita sekä tekoälyä (”IT-palvelut”) Palvelua suorittaessaan. Lexia ei vastaa vahingoista, jotka liittyvät sähköiseen viestintään tai IT-palveluihin, ellei vahingon syynä ole toimeksiantoon perustuvien Lexian ammatillisten velvollisuuksien rikkominen tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella.
Asiakkaan tulee toimittaa toimeksiantoon liittyvät materiaalit Lexialle tietoturvallisella, sähköisellä menetelmällä, ellei erikseen ole sovittu aineiston toimittamisesta muulla tavalla. Sähköisten materiaalien tulee olla yleisesti käytetyssä tiedostomuodossa, kuten PDF, DOCX, XLSX ja PPTX , ja niiden tulee olla avattavissa ilman erikoisohjelmistoja. Kaikkien toimitettavien dokumenttien tulee olla selkeitä, luettavia ja virheettömiä. Lexialla on oikeus ladata ja säilyttää toimeksiantoon liittyvät materiaalit hyvää asianajajatapaa koskevien ohjeiden mukaisesti.
Asiakkaan on ilmoitettava Lexialle ennen Palvelun suorittamisen aloittamista, jos Asiakas ei hyväksy viestintää sähköisessä muodossa tai muuta IT-palveluiden käyttöä.
12. Muutokset
Lexialla on oikeus päivittää näitä ehtoja ilmoittamalla muutoksista Asiakkaalle kirjallisesti kuukausi ennen muutoksen voimaantuloa.
13. Pakotteiden noudattaminen
Lexia noudattaa toiminnassaan Kansainvälisiä Pakotteita. Kansainvälisteiden Pakotteiden noudattamiseksi Asiakas vakuuttaa, että se tai sen konserniyhtiöt, jakelijat tai muut edustajat eivät myy tai muuten toimita edelleen tavaroita tai palveluita sellaiselle henkilölle, yhteisölle tai maahan, (a) jonka kanssa kaupankäynti on Kansainvälisten Pakotteiden mukaan kielletty, (b) jonka Asiakas tietää tai epäilee jälleenmyyvän suoraan tai välillisesti kenelle tahansa henkilölle, joka kuuluu edellä olevan määritelmän (a) piiriin, tai (c) mille tahansa muulle henkilölle, yhteisölle tai maalle tai maahan, jonka kanssa kaupankäynti tai muu liiketoiminta on kulloinkin kiellettyä tai rajoitettua sovellettavien kauppapakotteiden, vientivalvonnan, rahanpesun ja terrorismin estämisen, joukkotuhoaseiden leviämisen estämisen tai vastaavien lakien nojalla.
Asiakas vakuuttaa, että Asiakas, sen konserniyhtiöt, edustajat, osakkeenomistajat, tosiasialliset edunsaajat tai työntekijät, eivätkä sen asiakkaat ole Kansainvälisten Pakotteiden kohteena.
Lexialla on oikeus, ilman korvausvelvollisuutta, irtisanoa sopimussuhde välittömästi, jos jommankumman osapuolen velvoitteiden täyttämistä on millään tavalla rajoitettu tai se on kielletty Kansainvälisten Pakotteiden nojalla.
Tässä kohdassa ”Kansainvälisillä Pakotteilla” tarkoitetaan kaikkia pakotteita koskevia lakeja tai määräyksiä, jotka Yhdistyneet Kansakunnat, Euroopan Unioni, Yhdysvallat (OFAC) tai Yhdistynyt kuningaskunta on säätänyt, asettanut, vahvistanut tai pannut täytäntöön, sekä lisäksi kansallisia jäädyttämispäätöksiä.
14. Kuluttajan peruutusoikeus etämyynnissä
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa etämyyntinä tehty Palveluja koskeva sopimus ilmoittamalla siitä Lexialle 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla. Peruuttamisoikeutta ei ole, jos Palvelut on ehditty suorittaa kokonaan.
Jos sopimus on tehty etämyyntinä aloittaa Lexia Palveluiden suorittamisen vasta 14 päivän kuluttua siitä, kun Asiakas on tehnyt toimeksiantosopimuksen tai ilmoittanut kirjallisesti vastaanottaneensa toimeksiantovahvistuksen, ellei Asiakas nimenomaisesti pyydä aloittamista aiemmin. Jos Lexia pyynnöstä aloittaa Palvelun suorittamisen peruutusajan kuluessa ja Asiakas myöhemmin tämän kohdan mukaisesti peruuttaa sopimuksen, Asiakkaan on maksettava sovitun mukainen korvaus ennen peruuttamisilmoituksen tekemistä suoritetusta Palvelusta.
15. Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen
Palveluihin sovelletaan Suomen lainsäädäntöä lukuun ottamatta sen lainvalintaa koskevia säännöksiä.
Palveluja koskevat erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti osapuolten keskinäisin neuvotteluin.
Asiakkaalla on oikeus saattaa Lexian palkkiota koskeva erimielisyys Suomen Asianajajaliiton valvontalautakunnan käsiteltäväksi. Asiakkaalla on lisäksi mahdollisuus tarvittaessa kannella asianajajan menettelystä Suomen Asianajajaliiton yhteydessä toimivalle valvontalautakunnalle.
Asiakkaalla on edelleen mahdollisuus saattaa Palveluja koskeva erimielisyys kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, Asiakkaan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Lexian ja Asiakkaan väliset riidat ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.